Tesla aktieanalyse

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Her finder du en dybdegående analyse af Teslas aktie samt mit kursmål. Tesla vil i denne aktieanalyse blive anskuet gennem fundamental analyse, hvor jeg vil tage et dybere kig på de seneste års regnskabstal samt væksttal og derudover vil jeg også tage et nærmere kig på Teslas produkter og teknologi.

Lad mig starte med at give et kort indblik i min egen position som Tesla investor. Jeg ejer lige nu +1850 aktier i Tesla. Jeg begyndte at købe op i starten af 2017, og det har været noget af en rutsjetur siden. Pr. dags dato er mine aktier siden jeg begyndte at købe steget 860%.

Jeg udviklede mine første projektioner for Tesla i 2016-2017. I modsætning til de fleste andre analytikere regnede jeg med, at Tesla indenfor de kommende år ville undergå en eksponentiel kurve opad. Det var præcis det, der skete. Hvis du vil følge med i mine aktieanalyser, investeringstips etc. så kan du gratis følge med i mit investor-nyhedsbrev her.

Dybegående analyse af Teslas aktie (TSLA)

Analysen vil som sagt både dykke ned i Teslas regnskabstal over de seneste kvartaler og vi vil også “kigge dybere end regnskabet” og også tage et kig på Teslas produkter og teknologi (bl.a. deres selvkørende teknologi, batteri, vertikale integration, AI etc.). Senere vil jeg også præsentere mit personlige price target for Teslas aktiekurs. Lad mig allerede nu afsløre at jeg forventer at Teslas upside er meget stort endnu. Lad os komme i gang med analysen af Tesla-aktien!

Teslas fundamentaler

For at danne sig et overblik over Tesla er det relevant at kigge på regnskabstallene gennem de seneste par kvartaler og regnskabsår. Vigtigt at holde fast ved er, at Tesla vækster i et meget højt tempo.

Teslas udvikling på toplinjen (omsætning)

Kilde: Macrotrends.net

Dette viser udviklingen i Teslas omsætning gennem de seneste kvartaler. Som man kan se stiger den støt gennem alle seneste kvartaler, og den har haft en konsekvent stigning på +50% siden 2. kvartal i 2020.

Dette er trods det faktum, at vi lige nu befinder os i et bear market med en mulig recession lurende lige om hjørnet. Tesla har på trods af disse makroomstændigheder formået at vækste i alle kvartaler i 2022.

 

Teslas udvikling på bundlinjen (overskud)

Omsætning er vigtig, men mange vil mene at overskuddet er endnu vigtigere: et firma kan vækste nok så meget på toplinjen, men ikke det kan ses på bundlinjen kan det på den lange bane være ligegyldigt.

Men som vi ser herunder er også bundlinjen steget støt.

Kilde: macrotrends.com

Det er her værd at bemærke at det er relativt nyt at Tesla har formået at skabe et overskud. Som man kan se er det først gang i 3. kvartal af 2018 hvor Tesla for første gang formåede at lave et reelt overskud på 0,3 milliarder dollars. Første gang at Tesla formåede at lave et TTM overskud (TTM = sidste 12 måneder) var i 3. kvartal af 2020. Siden da er overskuddet vokset mere og mere og for regnskabsåret i 2021 præsenterede Tesla et overskud på 5,5 milliarder dollars (fra en omsætning på i alt 53,8 milliarder dollars).

Vigtigt at holde fast i her er igen at Tesla formår at opretholde den høje vækst, som vi også så på toplinjen.

 

Antal leverede biler

Omsætningen og overskuddet skubbes fremad af Teslas billveringer, som også har set en stor eksponentiel vækst gennem de seneste par år. Herunder ses udviklingen siden 2012 indtil 2021.

Kilde:ir.Tesla.com & Statista.com

Dette er som nuværende eller kommende Tesla investor måske den vigtigste graf at holde fast i og lægge mærke til. Her ser vi motoren bag Teslas regnskabstal: billeveringerne over hele verden.

Som man kan se er det en eksponentiel kurve, med en vækst på mellem 50-100% stort set siden Tesla blev børsnoterede i 2012 (det var samtidig også her at de lancerede deres Tesla Model S). Siden da er antal leverede biler om året steget i et hurtigt tempo i takt med at Tesla har formået at skalere deres produktionskapacitet i vejret. I 2021 formåede de at levere 936.000 biler. I år projektere analytikere med et tal, der ligger i nærheden af 1.400.000 biler.

Hvordan kommer leveringstallene til at udvikle sig fremadrettet herfra? Det er det helt store spørgsmål som langt hen af vejen kommer til at afgøre hvor god en investering Tesla vil være for investorene.
Vi kommer senere ind på, hvad mine estimater ligger på, men for kort at gennemgå det nu, så vil vurderer jeg, at Tesla vil fortsætte sin eksponentielle kurve opad for bil-leveringerne. Det vigtigste at analysere i forbindelse med dette er hvorvidt efterspørgslen vil stige meget endnu på Teslas biler, og alt peger i retning af at efterspørgslen efter Teslas biler bliver større og større herfra.

Hvorfor vurderer jeg at efterspørgslen vil stige så meget endnu? Det svar kan man ikke finde i regnskaberne, men man er derimod nødt til at foretage en produkt- og teknologisk analyse af Tesla og vurdere hvor de positionerer sig blandt konkurrenterne i en industrimæssig kontekst (Det kigger vi nærmere på i afsnittet “Teslas teknologiske position i en industriel kontekst med konkurrenter”).
Jeg ser i øvrigt mange investorer begå den fejl, at når man skal analysere et tech-firma som Tesla så vælger man udelukkende at benytte fundamental analyse og kun kigge regnskabstallene igennem. Man vurdere med andre ord nærmest regnskabstallene i et vakuum og glemmer altså at der er et bagvedliggende produkt og en bagvedliggende teknologi, som skubber disse regnskabstal. Jeg kalder det “motoren” i firmaet, og denne motor er man nødt til også at vurdere for at give sig selv de bedste værktøjer som tech-investor.
Dette er en metode, som jeg kalder Product-first-analyse og det var med denne metode at jeg formåede at forudse Teslas raket-vækst tilbage fra fra 2016-2017. Hvis du vil høre mere om min metode, og hvordan man finder de helt store aktievindere i fremtiden (fremtidens Tesla, Apple, Google, Amazon etc.) så er du mere end velkommen til at tilmelde dig mit nyhedsbrev gratis.

Tilbage til analysen. Før vi bevæger os videre til Teslas multipler, så er det også værd at nævne at Tesla har vækstet salgstallene uden at bruge én eneste krone på markedsføring. Læs lige den sætning igen: Tesla bruger ikke penge på markedsføring, og det er blot endnu en faktor, der viser hvor stærkt et produkt Tesla leverer.

 

Multipler for Tesla de seneste år (P/E og P/S)

Det er klart for de fleste at Tesla har traded til nogen meget høje multipler. Her kigger vi på P/E – Price-to-earnings ratio, og den noget mindre populære (men mindst ligeså vigtige) P/S – Price-to-sales ratio.

P/E:

Herunder ser man P/E multiplen for Tesla gennem de seneste kvartaler. Som man kan se er det først i 2020 at den reelt er blevet positiv. (Læs mere om P/E værdien her, og læs her hvad en negativ P/E værdi betyder.)

Teslas P/E værdi blev først positiv da TTM EPS (earnings Per share) blev positiv. I samme periode steg Teslas aktiekurs med mere end 700% og det medførte at P/E værdien i starten af 2021 var helt oppe og røre 1300 (!). Det er ekstremt højt for en P/E værdi, og det betyder at der var nogle helt ekstremt høje forventninger til Teslas fremtidige eksekvering og Teslas fremtidige bundlinje. Hvad man dog kan se er at Tesla stille og roligt rent faktisk har formået at indfri mange af forventningerne, da P/E værdien er faldet i takt med at EPS værdien er steget.

(EPS: Earnings-per-share. Det betyder som navnet antyder hvor mange dollars på bundlinjen, der kan deles ud til hver en aktie. Eksempel: hvis et firma har et overskud på 10 dollars og der er 5 udstående aktier, så vil EPS være 2$).

En faldende P/E værdi betyder enten at aktiekursen falder eller at EPS værdien stiger, og som investor vil man altid gerne have sidstenævnte. Det betyder at Tesla rent faktisk indfrier forventningerne.

P/S

Mange vælger at kigge på P/E værdien udelukkende, men for et vækstfirma som Tesla, så er det i høj grad også værd at tage et kig på udviklingen for hvordan multiplen for Price-to-sales har udviklet sig.

Tesla har været og er fortsat et firma i stor vækst. Et growth-firma har ofte en mindre bundlinje at prale af, da man ofte vælger at prioritere den fremtidige vækst fremfor at kunne præsentere et flot overskud. Det er præcis derfor at P/E værdien af og til kan være misvisende, for hvis man skulle investere i Tesla på baggrund af P/E værdien så ville man indtil 2020 have set en negativ P/E værdi (hvilket for mange value-investorer symbolisere en dårlig investering) og derefter så man P/E værdi i et meget højt niveau af +1000.

Hvis man på samme tid tager et kig på P/S værdien, så er det et lidt anderledes billede. Tesla har ligget i +20 og skønt det stadig er højt, så er det mere “ok” for en aktie i høj vækst.

Et tip jeg ofte giver videre til andre investorer er at holde en smule igen i brugen af P/E værdien til at investere ud fra. Eller rettere: det er ikke fordi man skal benytte den mindre, men man skal måske ændre lidt i måden man bruger den på. Jeg ser mange investorer, der udelukkende tager et kig på P/E værdien for at danne sig et overblik over, hvorvidt aktien er et godt eller et dårligt køb. Det er meget farligt, for at kigge på P/E værdien uden nogen form for kontekst (- uden fx også at kigge på væksttallene, tidligere udvikling for p/e gennem seneste kvartaler etc.) kan være meget farligt, da det kan give et meget 1-dimensionelt billede af et firma.
Det kan sågar lede til at man falder i en value-trap, og investere i et firma, der måske ser billigt ud, da den trader til nogle billige multipler, men som meget vel kan blive en langsigtet dårlig investering, da den vil falde yderligere endnu.

 

Teslas samlede væksttal

Teslas væksttal stiger over det meste af linjen. Lad os prøve at tage et kig på nogle af YOY (year-over-year) udviklingerne.

  • Leveringstal for Q3 i år er steget 54% YOY
  • Toplinjen for Q3 i år er steget 55,9% YOY.
  • Bundlinjen for Q3 i år er steget 103,46% YOY.

 

Teslas gæld (og konkurrenternes gæld)

Bilfabrikanter er notorisk kendte for at have en høj langsigtet gæld, og her sammenligner vi gælden for Tesla med den gæld som VW, Ford GM etc. har. En høj gæld er selvfølgelig ikke godt, og det kan være et rødt signal i forhold til at investere i et givent firma.

  • Tesla har PT en langsigtet gæld på 2,09 milliarder dollars (kilde)
  • VW har PT en langsigtet gæld på 123,89 milliarder dollars (kilde)
  • Ford har PT en langsigtet gæld på 84,27 milliarder dollars (kilde)
  • Toyota har PT en langsigtet gæld på 124,32 milliarder dollars (kilde)

Som man kan se, har Tesla en gæld sammenlignet med nogle af deres tætteste konkurrenter, der ligger betragteligt meget lavere. Det gør at Tesla kan bruge en stor del af deres omsætning på udvidelse af forretningen, mens mange af konkurrenterne er nødt til at afsætte en stor pulje af deres omsætning til at betale af på gælden. Det bliver især et problem i de nuværende lav-konjunktur tider, hvor renterne hæves og der er mere at betale af på.

 

Teslas teknologiske position i en industriel kontekst med konkurrenter

Her kigger vi dybere end det, man kan aflure i regnskaberne. Dette afsnit er måske det vigtigste i denne analyse, for som jeg tidligere har skrevet kigger vi her på selve “motoren” bag Tesla. Man kan analysere nok så meget på Teslas nøgletal, men hvis man vil give sig selv de bedste forudsætninger for at kunne ekstrapolere sig ud til en fremtidig aktiekurs for Tesla, så er man nødt til at lade den produktmæssige og teknologimæssige analyse af Tesla fylde mindst ligeså meget (hvis ikke mere) som den fundamentale analyse.

Tesla har startet to disruptions – ikke én!

Når man snakker om Tesla, så vil man ofte se at der bliver draget paralleller tilbage til iPhone, og den disruption som Apple startede på mobil-markedet. Apple udgav deres iPhone i starten af 2007 og på ganske få år var alle de “gamle” veletablerede mobil-fabrikanter udspillet som Nokia, Sony Ericsson etc.

Det samme scenarie er nu ved at udspille sig på bilmarkedet i overgangen fra benzin-biler til el-biler. Tesla har altså startet en el-bil disruption, som gør det svært for mange af konkurrenterne at følge med i, og det er derfor at VW, Toyota, Ford etc. har været så længe om at komme med konkurrenter til Tesla.

Men Tesla har ikke kun startet én disruption. De har startet 2.

Den første disruption er som sagt overgangen til el. Den anden disruption er overgangen til “smart-cars”. Fuldstændig ligesom iPhone gjorde mobilerne “inteligente” med et velintegreret styresystem, let adgang til nettet, adgang til underholdning som TV, Netflix etc. har Tesla på samme måde formået at gøre bilerne inteligente, og har ligeledes integreret software dybt i deres biler, således at der er et avanceret styresystem, som tillader over-the-air opdateringer og selvkørende egenskaber.

Det er essensen af Teslas biler, og det er derfor at konkurrenterne har så svært ved at følge med, og det er denne kontrast vi vil se blive større over de kommende år. Det betyder i praksis at selvom konkurrenterne formår at lave en el-bil, der kan konkurrere med Tesla på batteriet, så er det reelt slet ikke derfor at kunderne vælger Teslas biler: det er pga hele brugeroplevelsen og måden man interagere med bilen, ligeså vel som det var grunden til at man valgte iPhone over Nokia.

 

Selvkørende teknologi

Jeg er uddannet civilingeniør i softwareudvikling og jeg har studeret dette område tæt de seneste 8 år. Jeg vil vurdere at selvkørende teknologi er et af de teknologiske gennembrud, der vil blive vigtigst og mest definerende for dette århundrede. Når der endelig er en leverandør, der knækker koden til selvkørende teknologi så vil det med et knipseslag vende op og ned på måden vi transporterer os på, og det vil samtidig gøre almindelige ikke-autonome biler mere eller mindre irrelevante.

Tesla står positioneret meget langt foran selv de tætteste kombattanter til at levere selvkørende teknologi i deres biler.

Ingen er i nærheden af Teslas position på dette område. Det er der flere grunde til, men det man først og fremmest er nødt til at forstå om selvkørende teknologi er, at det er et “big-data” problem. Det betyder at den eneste måde at opnå teknologien på, er ved hjælp af enorme mængder “real-world” data, der er indsamlet af biler fra den virkelige verden. Dette data fodres tilbage til machine-learning algoritmen, der via “Neural networks” kontinuerligt hele tiden forbedre teknologien, så bilen ved hvad den skal gøre i så mange scenarier som muligt. Der er selvfølgelig et uendeligt antal scenarier som en bil i byen/på motorvejen/på landevejen kan komme ud for. Mange af disse scenarier (eller varianter deraf) gentages ofte, mens nogle af scenarierne er “long-tail” scenarier. Det vil sige at de gentages meget sjældent.

Det kan visualiseres således:

Kilde:Tesla

Jo mere data machine-learning algoritmen fodres med, jo flere long-tail scenarier kender den til, og jo oftere vil den tage det rigtige valg.

Selvkørende biler vil aldrig kende til 100% af alle de scenarier, den kan komme ud for, men vi ønsker at komme så tæt på 99,999999…% som muligt.

Her ligger Teslas umådeligt langt foran konkurrenterne og efter mine analyser er de den eneste seriøse kombattant, til at levere bred selvkørende teknologi, der gælder overalt. Flere udbydere udvikler nemlig også selvkørende teknologi, men de er “geo-fenced” og det vil sige at man her skal mappe samtlige områder, som bilen kan køre rundt i. Det er altså en løsning, der er meget lidt skalerbar.

Herunder ses et overblik over, hvor mange antal real-world km som de førende firmaer indenfor selvkørende teknologi har indsamlet:

Kilde: Lexfridman.com & finance.yahoo.com

Den økonomiske fordel ved selvkørende biler

Tesla er meget tæt på at løse problemet og lige nu kan de fra et rent teknologisk synspunkt rent faktisk kører netop af sig selv. Desuden har de netop udgivet deres betaversion til alle købere i USA, og det  betyder altså samtidig at flere og flere biler hjælper med til kontinuerligt og eksponentielt at indsamle data og forbedre algoritmerne.

Selvkørende teknologi vil helt konkret gavne Teslas regnskab og nøgletal på 3 områder:

  • Gross margin stiger enormt (Selvkørende teknologi koster +100.000 kr for Tesla ejere. Det er et tilkøb, der har 100% profit margin)
  • Robot taxi – En førerløs udgave af Uber
  • Licensering til konkurrenter

Alle Teslaer, der i dag kører rundt på vejene har den nødvendige hardware til at få selvkørende teknologi. Det betyder altså at så snart teknologien er klar, så vil man med et knipseslag kunne omdanne sin Tesla til at kunne køre selv. Ingen andre bilfabrikanter har denne mulighed.

Robo taxi er en af de helt store features, der vil blive muligt. Robo Taxi vil blive en førerløs Uber, hvor man kan tillade sin Tesla at agere førerløs taxa, når man ikke selv bruger bilen. Det betyder altså at ens Tesla kan blive en passiv indtægtskilde, og reelt tjene sig selv hjem, hvis man fx en fredag aften eller nat bestemmer at ens Tesla må kører ud i byen og agerer chauffør.

Så er der licensering. Dette er ikke en indtægtskilde, som jeg har hørt omtalt andre steder, men i min analyse vil jeg vurdere at dette kan blive en enormt stor indtjeningskilde for Tesla. Hvorfor? Fordi konkurrenterne er nødt til at kunne tilbyde selvkørende biler, når først én kan tilbyde det. Deres eneste mulighed er derfor enten at erkende sit nederlag eller også at bede Tesla om hjælp. Her kommer licensering ind i billedet, og det vil betyde at Tesla pludselig kan få samme forretningsmodel som Microsoft har med Windows og Google har med Android til smartphones. På lang sigt vurderer jeg at dette alene kan blive en indtjeningskilde, der er +100.000 milliarder dollars værd.

 

Ai og Teslas robot

På ai-fronten er Tesla stærkt positioneret. Selvkørende teknologi er et rendyrket ai-problem, der er meget svært at løse. I forbindelse med fremskridtene som Tesla har gjort på dette område har firmaet også annonceret af de er i gang med at udvikle en Tesla robot, der skal agere som en personlig assistent, der vil komme til at handle ind, gøre rent, tage af bordet, lave mad etc.. Udsigterne for denne robot er svære at spå om, og jeg tror ikke det er et produkt vi vil se før tidligst i slutningen af dette årti. Derfor er det heller ikke så relevant for denne analyse, da det ligger så langt ude i fremtiden.

 

Vertikal integration

Vertikal integration betyder groft sagt at man selv varetager mange af delene i ens supply og manufacturing chain. Apple er især kendt for dette, da de selv producerer både software og hardware til deres produkter, og ligeledes er Tesla. Tesla har in-sourcet mange af elementerne i bilen og de producerer bl.a. selv karrosseriet, de producerer computer-chippene, de producerer sæderne, de laver al softwaren, de producerer batterierne, de ejer og opsætter selv ladestandere etc.

Det giver på den korte bane ikke mange fordele, men på den lange bane og i takt med at Tesla skalerer deres produktionskapacitet op i et højere niveau giver det mange essentielle fordele:

  • De opnår en højere profit margin
  • De har lettere ved at skalere produktionen op
  • De er mindre afhængige af leverandører, der kan forsinke en hel supply-chain
  • Det muliggøre nye funktioner som eksempelvis selvkørende teknologi (hvilket er svært at integrere, hvis forskellige leverandører designer forskellige elementer af funktionaliteten)
  • Det gør det lettere og hurtigere at producere bilerne

 

 

Min price target for Tesla

Jeg er meget bullish på Tesla, og jeg regner med at aktien stadig har en meget stor upside i vente. Som tingene ser ud nu, så peger mange faktorer på, at efterspørgslen efter Teslas biler fortsat vil vokse år for år, og samtidig tyder meget på at Tesla fortsat vil formå at opskalere deres produktion i et eksponentielt tempo.

Flere investorer har spurgt mig, hvornår det vil ske. Det er meget svært at sige, især under de nuværende makro-omstændigheder, som sætter bestemmer bevægelserne for mange aktier. Men så snart konjunktur vindene vender, så vurderer jeg, at det vil gavne Tesla aktien meget.

3 mulige cases

Jeg har udregnet 3 scenarier eller 3 cases som jeg vurderer er de mest realistiske for Tesla indenfor de kommende år: en bear case, bull case og den case jeg vil vurdere som mest sandsynlig, min base case. De bygger på mine forventninger til omsætning, overskud og forventede antal biler, og så også på en antagelse om hvor høje multipler Tesla kan sælges til ude i fremtiden.

Hvis man vil læse mere om min price target til 2025 kan man finde den her.

 

Farene for Tesla fremadrettet

Der er selvfølgelig farer og risici for Tesla fremadrettet.

Størst er:

  • Elon Musk selv
  • De geopolitiske forhold mellem Kina og USA
  • Nye konkurrenter
  • En dybere recession og høje el-priser

Disse vil blive uddybet på et senere tidspunkt her i artiklen. Hvis man vil læse mere om dem nu, kan man ligeledes finde dem i mit price-target, der er linket til i forgående afsnit.

 

Disclaimer: Alt indhold på siden er udtryk for Anders Bæk Møllers personlige holdninger og meninger. Ligeledes udspringer alle vurderinger af eventuelle firmaer fra egne projektioner og research. Indhold på siden skal ikke ses som købsanbefalinger, og man bør altid lave sin egen research før man investerer i et givent værdipapir. Forfatteren kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tab, der følger fra aktiehandel, der er foretaget på baggrund af indhold fra andersbm.dk.

Anders Bæk Møller

Investor & analytiker med speciale i tech-industrien

3 Responses

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *